Gyümölcsözővé tenni a művészeti szféra és az üzleti szektor kapcsolatát

 

Gajzágó György Kultúrcégek az üzleti világban című előadásával folytatódott a Kortárs Műgyűjtő Akadémia szabadegyeteme az Ybl Budai Kreatív Házban

Hír

A nyári szünet után folytatódott a Kortárs Műgyűjtő Akadémia (CCA) szabadegyetemének előadás-sorozata az Ybl Budai Kreatív Házban. Hogy mire számíthatnak az érdeklődők az őszi szezonban, arról Gajzágó György alapító igazgató elmondta: a CCA Open szorosan kötődik a „nagy” kurzushoz, az Ybl Kreatív Ház hallgatósága ugyanolyan színvonalú előadókkal találkozhat, mint a Kortárs Műgyűjtő Akadémián. Természetesen az ottani komplex és célirányos tematikából csak szemelgetésre van lehetőség a szabadegyetemi keretek között. Figyelemfelkeltő, érdekes témákat gyűjtöttek össze, melyek által kialakulhat egy mélyebb megértés és érdeklődés a kortárs képzőművészet iránt.

Az őszi sorozat első fellépője maga Gajzágó György volt. A kortárs mint versenyelőny – kultúrcégek az üzleti világban című előadása tulajdonképpen a tavaszi témáját vitte tovább.

„Az értelem és érzelem szükséges egyensúlyáról van szó, amelyről időnként hajlamos a világ megfeledkezni” – fogalmazta meg fekete-fehéren egy korábbi interjúnkban.

Mostani előadásában górcső alá vett néhány művészettel kapcsolatos sztereotípiát is, és a mindennapi életből vett példákkal, adatokkal igyekezett cáfolni. Például azt, hogy „Magyarországon nincs igény a művészetre”. A Szépművészeti Múzeum 2002 és 2015 közötti nagy sikerű időszaki kiállításai adatait arra hozta fel, hogy igenis van közönségük ezeknek a tárlatoknak. A 200 ezer körüli látogatói számra stabilan számítani lehet. A Van Gogh Budapesten című kiállításra pedig egyenesen 483 ezren voltak kíváncsiak!

„Nincs az embereknek pénzük” – erre cáfolatul a Magyarországon forgalomba helyezett prémium autók (Audi, BMW, Infiniti, Lexus, Mercedes, Volvo) 2014-es és 2016-os eladási statisztikáit ismertette. Összesen 6669, illetve 9542 luxus járművet adtak el. Ez két év alatt 43 százalék forgalomnövekedést jelent.

Konkrét történeteken keresztül boncolgatta a művészeti világ és az üzleti szféra szükségszerű, jó esetben gyümölcsöző viszonyát. Ez a kapcsolat nemcsak itthon szorul fejlesztésre, ez globális problematika – hangsúlyozta.

A helyzetet ugyanakkor biztatónak látja, ugyanis egyre több helyen ismerik fel, hogy a kreatív erőforrásokban bővelkedő művészeti (kreatív-kulturális) szektor nélkülözhetetlen az innovációéhes ipar számára. Az üzleti „skillek” pedig üdvözlendő készségek a művészeti szektor felemelkedésének érdekében.

Mint kifejtette, érzékelhetően növekszik azon cégek száma, amelyek már nem csak irodáik „dekorálására” használnak kortárs képeket, hanem már marketingüzeneteikben is alkalmazzák a mai művészet markáns vizuális eszközeit. A CSR (társadalmi/céges felelősségvállalás) keretében pedig művészeti kezdeményezések mellé állnak, sőt hírértékű díjak, művészeti projektek finanszírozásában is szerepet vállalnak.

„Arra törekszünk a CCA keretein belül, hogy kialakuljon a kölcsönös diskurzus ezekről. A közeljövőben esedékes feladataink közé tartozik, hogy a magunk eszközeivel segítsük megteremteni a megfelelő platformot” – fogalmazta meg a Kortárs Művészeti Akadémia CSR-jét az igazgató.

 

A Kortárs Műgyűjtő Akadémia következő programja október 2-án lesz. Címe: Az aukciós világ – stádium, motivációk és háttérmechanizmusok. Előadó: Kováts Dávid aukciós szakértő.

2018. szeptember 24.