Kerekasztal-beszélgetés Csurka Eszterrel

Csurka Eszter képzőművész és Dr. Horváth Judit muzeológus, kurátor beszélgetése A mi időnk című kiállítás kapcsán

Különleges eseményre várjuk az Ybl Budai Kreatív Ház látogatóit. Az idei első kiállításunk alkotójával Dr. Horváth Judit muzeológus, kurátor beszélget a víz szerepéről Csurka Eszter művészetében.

 

A BELÉPÉS DÍJTALAN, DE REGISZTRÁCIÓHOZ KÖTÖTT

Előadás

Nem is lehetne alkalmasabb helyszínt találni arra, hogy a víz szerepéről beszélgessünk Csurka Eszterrel, mint az egykori Vízház, a mai Ybl Budai Kreatív Ház épületét. A házban lévő gőzgépek 1905-ig 24 ezer akó szűrt Duna-vizet juttattak fel naponta a királyi palotába.

Csurka Eszter művészetében folyékony és szilárd közötti átmenetek, a víz különféle megjelenési formái kezdettől fogva megmutatkoznak. A beszélgetés során A mi időnk című kiállítás anyagának apropóján korábbi munkákat is felidézünk, és közösen próbálunk válaszokat találni arra, miért ilyen fontos a víz Csurka Eszter számára.

Csurka Eszter A mi időnk címet viselő kiállítása különös művek együttese. A művész évek óta párhuzamosan dolgozik a legkülönbözőbb műfajokban, festmény, grafika, szobrászat, videó és performansz egyaránt az eszköztárához tartozik.

Az Ybl Budai Kreatív Házban megtekinthető tárlata az összes területet felöleli. Miként Fitz Péter a kiállítás katalógusában megfogalmazta: Csurka Eszter új festményeinek sorozata nem csupán tematikusan összekapcsolódó festményekből áll, hanem egy idea megjelenítése foglalkoztatta. Az elmosódott mozgás megjelenítését járja körül, a forgások, mozdulatok időbeli elmozdulásának rögzítése áll az új képek központjában.

A következő tárgycsoport a szobroké. Amorf formák, az esetleges alakzatok kialakítása Csurka Eszter vizsgálódásának területe. A forró viasz vízbe öntve megdermed, hullámzástól, mozdulatoktól befolyásolva-alakítva spontán formákat vesz fel. A viasz szobortestekből veszejtéses eljárással készít fémszobrokat, korábban egy zamak nevű ötvözetet, mára pedig a nemesebb anyagnak számító bronzot.

A kiállítás harmadik fázisa a videómunkáké, az egyiken, a Víz alatt, a víz alatt címűn Csurka Eszter búvárruhában egy medence mélyén a szobrokat készíti.A másik videómű az Embervíz, a kivetítőn különös jelenetet láthatunk, ember-halak ficánkolnak, egy kvázi mozgásszinházi produkció úszik víz nélkül, a víz felett, vagy víz alatt, tökéletesen imitálva az ember-víz-mozgás szituációt. 

A mi időnk kiállítás negyedik alkotóeleme egy nagyméretű installáció, a földön nagy négyzetes terület van borítva, tompán csillogó, fekete, nedves masszával, mely „élő” anyagként viselkedik, ahogy szárad, folyamatosan veszti el csillogását, válik mattá és rideggé, felpöndörödik és meghasad, gyűrődik és vetemedik. 

Az alkotás folyamatába, a művészt foglalkoztató gondolatokba március 7-én maga Csurka Eszter nyújt bepillantást. A kerekasztal-beszélgetés során a művészt Horváth Judit, az Iparművészeti Múzeum Kortárs Design Gyűjtemény vezetője kérdezi.

Erre az eseményre már nem lehet regisztrálni

Nézze meg a kerekasztal-beszélgetésen készült képeinket
Nézze meg a kiállításhoz készült katalógust
Nézze meg képeinket és videónkat arról, hogyan rendeztük be a kiállítást