HANTAI SIMON

A pliage technika nagymesterének életműve legújabb tárlatunkon

Hantai Simon, magyar származású francia festőművész kivételes alkotói munkásságának nívós válogatását tekinthetik meg legújabb kiállításunkon. A gyűrésre és hajtogatásra épülő, ún. pliage technika egyik legnagyobb mestereként számon tartott Hantai Simon előre összehajtott, összegyűrt festővásznakra festett kompozíciói olyan egyedi hatást keltenek, mintha egy kaleidoszkóp lencséjén át tekintenénk a világra. A Kálmán Makláry Fine Arts galéria együttműködésével megvalósuló tárlat Hantai néhány, hazánkban eddig még sosem látott képét is elhozza a nagyközönség számára.

Kiállítás

Hatvan évvel ezelőtt, párizsi műtermében Hantai Simon búcsút mondott a festészet hagyományos eszközeinek és módszereinek. Ezután következő művészi korszakában már nem festette, hanem a földre kuporodva csomózta és gyűrte, mázolta, majd simította vásznait. „A pliage - gyűrés, hajtogatás - néven ismert módszer a modernizmus festői gyakorlatát a népi mesterségek technikáival ötvözve gondolta újra a nyugati festészet történetét, test és vászon, festék és jel, tapintás és látás viszonyát.” – írja a bemutató kapcsán dr. Berecz Ágnes, művészettörténész. A sokszor faágakra, madárfészekre, vagy akár kígyókra emlékeztető, sok színben pompázó figurák, valamint a kép szélein, illetve hátterében megjelenő geometrikus alakzatok egyfajta látomásos, kaleidoszkóp-szerű tájképekké állnak össze, amelyet Hantai Simon karcolással, kaparással, felitatással és csurgatással tett még egyedibbé. 

Hantai Simon Bián született sváb családba, a budapesti Főiskola növendékeként az itáliai freskófestészet, Csontváry és Bonnard művei, első párizsi éveiben pedig a klasszikus avantgárd, különösen a szürrealisták, Ernst, Miró és Matta képei hatottak festészetére. 1948 őszén telepedett le Párizsban, a világ képzőművészei között a háború utáni Franciaország legjelentősebb művészei közt tartják számon. 1960 és 1982 közötti, gyűrt és hajtogatott festményei is az emlékezetről szólnak: a sváb kötények mángorolt formáira, a klasszikus festészet duchampi elutasítására, Matisse papírkivágásainak a színformáira, Pollock padlón csurgatott vásznaira emlékeznek.

A tárlat Hantai Simon életművének ívét és legfőbb fordulópontjait kívánja megismertetni a hazai közönséggel dr. Berecz Ágnes és Soós Éva kurátori munkája nyomán, amelyet november 15-ig tudnak megtekinteni az Ybl Budai Kreatív Házban. 

A kiállítás létrejöttében és megvalósításában partnerünk a Kálmán Makláry Fine Arts galéria.