Korea érintése

Hat dél-koreai képzőművész kiállítása

A tárlat külön érdekessége, hogy egyszerre hat alkotó: Hur Kyung-Ae, Lim Dong-Lak, Ilhwa Kim, Suh Jeong Min, Kwang Young Chun és Sung-Pil Chae munkáit vehetik szemügyre a magyar látogatók, így felfedezhetik a kortárs koreai művészetben jelentkező hagyománykereső tendenciákat és a modern esztétikai vonulatot.

 

A BELÉPÉS DÍJTALAN

Kiállítás

A kiállítás címe – Korea érintése – nemcsak arra utal, hogy a dél-koreai kortárs művészet megérintette a Nyugatot, hanem arra is, hogy a tapintási érzékelésünkre is hatnak a műtárgyak. Ugyanis ezek az alkotások nem kétdimenziósak, hanem benyúlnak a térbe, és szinte mozogni látszanak. 

A kiállító művészek Kwang Young Chun (1944), Ilhwa Kim (1968), Suh Jeong Min (1962), Lim Dong-lak (1954), Hur Kyung-Ae (1977) és Sung-Pil Chae (1972) különböző neműek és életkorúak, de közös vonásuk a Koreára jellemző élénk színvilág. Valamennyien tudatosan utalnak koreai örökségükre: a kézműves hagyományokra és a kelet-ázsiai filozófiai gondolkodásmódra egyaránt. 

Többen közülük a nyugati művészeti technikák kipróbálása után fordultak a koreai kézműves hagyományokhoz és alapanyagokhoz. Mint elmondták, csupán „másodhegedűsnek” érezték magukat a nemzetközi művészeti színtéren. A koreai kézműves hagyományok újra felfedezésével, a sajátosan koreai hanji papír művészetükbe emelésével találták meg saját hangjukat, koreai önazonosságukat, amelyet aztán Nyugaton is értékelnek. Fontos számukra koreai identitásuk, miközben mégis korszerűek és modernek maradnak. 

A festő Hur Kyung-Ae és a hanji papírral dolgozó Kwang Young Chun, Ilhwa Kim és Suh Jeong Min is egyek abban, hogy a képi felületről a térbe mozdulnak alkotásaik, és izgalmas átmenetet képeznek a festmény és a szobor műfajai között. 

Hur Kyung-Ae scratches the paint back in her paintings, thus it is a process of dismantling and rebuilding.

Hur Kyung-Ae a festéket kaparja vissza képein, bontja le és építi újra. A koreai papírral dolgozó művészek a kézi készítésű papírokat dolgozzák bele műveikbe. Ezeket a képeket kollektív alkotásnak tekintik, amelyben a felhasznált papír, az arra írt gondolatok, illetve az előkészítésben segítő munkatársaik egyaránt közreműködnek. Sőt, a hanji papír ideáját megalkotó ősöket, a papírokra írt vagy nyomtatott szövegek szerzőit és leíróit is társszerzőiknek tekintik. 

Kwang Young Chun egyenesen a koreai szellemiség megnyilvánulásának tartja a hanji papírt. Ő a hagyományos keleti orvosi szobák gyerekkori emlékeiből nyerte inspirációját, ahol a mennyezetre függesztett, kínai feliratos orvosságos zacskókon függtek a gyógyszerek. Művészetében kis háromszögformákat csomagol feliratos hanji papírba, és ezt tekinti képei építő elemeinek. Ezekkel hoz létre változatos és izgalmas, térbe kinyúló felületeket. 

Suh Jeong Min számára a mások által kézzel teleírt papírok személyes érintése és azok „bedolgozása” a lényeg. A közös örökség ugyan már elvesztette jelentését (hiszen nem tudjuk elolvasni a feltekert papírhengerekbe ragasztott szövegeket), de esztétikai síkon még látjuk a jelenlétüket. 

Ilhwa Kim a hanji papírt szintén feltekeri, de már nem olyan precízen, mint Suh Jeong Min. A nála megjelenő tekercsek a képekre applikálva sokkal organikusabbak: egy szilárd négyzetes tartóegységre lazán vannak feltekerve a művésznő által organikus festékekkel festett további hanji rétegek. Ezeket az egységeket „magoknak” nevezi, és ezekből építi fel kavargó, hullámzó, színes képeit. 

Lim Dong-Lak már a számítógépes technikát is felhasználja hagyományos keleti gondolkodásra utaló fémszobrait készítve. Tudatosan utal a „jin-jang” és a „középső út” kelet-ázsiai gondolataira. 

Chae Sung-Pil festményei olyan témákat hordoznak, mint például a természethez való visszatérés, és olyan világot jelenítenek meg, amely a történelemben horgonyoz, de egyidejűleg időtlen és univerzális is.

Az Ybl Budai Kreatív Ház együttműködő partnerei a Koreai Kulturális Központ (Koreai Kulturális Nap Program) és a Kálmán Makláry Fine Arts

Nézze meg a kiállításon és a kapcsolódó programokon készült képeinket
Így készülődtünk a Korea érintése kiállításra
Nézze meg videónkat a kiállításról és a kapcsolódó programokról