
Átfogó kiállítás az első lécszobroktól a világot meghódító totemekig
A Félúton című kiállítás a múltból vezeti el látogatóit a jelenbe, megismertetve a fejlődés megannyi állomását, legemblematikusabb szobrait, műhelye szellemét és a magánmitológiáját alkotó, mindent átható dantei világot. A tárlat a pincében kezdődik, innen indulva végigjárhatjuk a szobrász önkeresését, formai kísérletezéseit.
A kiállítás elrendezése szimbolikus: egyre tágasabb és magasabb termek felé haladunk az Ybl Budai Kreatív Házban. A művész magánmitológiájának bemutatását követően, a saját ikonikus stílusa felvázolása után az egyre monumentálisabb, ég felé törekvő köztéri szobrait, totemeit ismerhetjük meg – ekkor már a földszinti tágas kiállítótérben járunk. Nem véletlen, hogy Szőke Gábor Miklóst az Ybl Budai Kreatív Házban leginkább a világos Aqua Kiállítótér hatalmas belmagassága és sötét pincetér kontrasztja inspirálta. Az építészeti különbségek már önmagukban tematizálták a kiállítást, kiváló lehetőséget biztosítva a különböző korszakok, stílusok hatásos bemutatására.
A művész ezzel az összegzéssel válaszút elé érkezett: hogyan képes újabb alkotói energiákat felhalmozni, hogyan tud elvonulni a világ elől, és további ihletre szert tenni? Az biztos, hogy a kiállítás során egy teljes tűzzel dolgozó alkotót ismerhetünk meg, aki a világ meghódítása közben is hű maradt a gyökerekhez, a magyar földhöz. Meggyőződése, hogy a helynek, ahol él és alkot, teremtő ereje van.
Számos köztéri művei közül az itthoniakra a legbüszkébb: a vizes világbajnokságot reprezentáló szobraira, - melynek kampányfilmjét a világ 60 országában sugározták – vagy a Fradi-sasra. Utóbbi nem csupán az első rozsdamentesacél-szobra volt, hanem az egyik legfontosabb bemutatkozása a nemzetközi képzőművészeti szcénában.
Dante világa az egykori Weiss Manfréd Művekből
A szobrászművészt legtöbben a Fradi-sas alkotójaként ismerik. Ám univerzumában a hatalmas acélszobrok mellett ott vannak az újrahasznosított anyagokból, kátrányból és talált tárgyakból létrehozott lények is, „a dobermann-uralkodó Dante által irányított birodalom” szerves és szervetlen részei.
Szőke Gábor Miklós stúdiójában seregnyi állatszobor született és születik. Az egykori Weiss Manfréd Művekből indulnak el – óceánokat és földrészeket átszelve – világkörüli útjukra. A hajdani gyári csarnokból lett műteremben régi ipari elemek keverednek különböző történelmi korokkal, luxustárgyakkal és kortárs műalkotásokkal – így áll össze Szőke sajátos univerzuma. Ennek a birodalomnak első karaktere, kiindulópontja – és a későbbiekben is meghatározó alakja – kutyájáról, a fekete dobermannról, Dantéról mintázott szobor.
Mindenkinek van valamilyen izgalmas története Szőkéről
Szőke Gábor Miklós 2010-ben szerzett diplomát a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. Ösztöndíjasként fél évig tanult a milánói akadémián. Harminchárom éves korára már a kortárs szobrászat kiemelkedő művésze, számos hazai és nemzetközi díj tulajdonosa. Művészete és stílusa mára egyetemi tantervek részét képezi.
Már pedagógusai is excentrikus karakterként jellemezték, mindenkinek van valamilyen izgalmas története vele kapcsolatban. Gyakran működik közre társadalmi felelősségvállalást elősegítő projektekben is.
Művei köz- és magángyűjteményekben, valamint kortárs galériákban egyaránt megtalálhatók. Hatalmas műtárgyaival találkozhatunk Washingtonban, Milánóban, Rómában, Münchenben, Bécsben, Moszkvában, Nyizsnyij Novgorodban, Zágrábban, Nagyváradon, Budapesten és sok más városban.
Legutolsó kiállítása óta csaknem tíz év telt el.
Elismerések a közelmúltból – válogatás:
2016 Az év Design irodája
2015 Forbes TOP 10 under 30’
2015 A világ legnagyobb lószobra (Somorjai Ló)
2014 FTC Eagle – Európa legnagyobb madárszobra